Opracowanie strategii informatyzacji
W wielu organizacjach nie docenia się faktu i na powodzenie przedsięwzięć informatycznych duży wpływ ma wcześniej opracowana i przyjęta strategia informatyzacji. Strategia informatyzacji organizacji stanowi podstawę i decyduje o kolejnych fazach tworzenia dedykowanych zintegrowanych systemów informatycznych (ZSI) oraz wdrażania systemów powielarnych.
W wielu organizacjach nadal powszechna jest opinia, że informatyzacja i wprowadzenie ZSI to skuteczny sposób modernizacji systemu informacyjnego, a w rezultacie czynnik, który w znacznej mierze decyduje o możliwościach i pozycji organizacji na rynku. W praktyce z tytułu informatyzacji nie wszystkie organizacje osiągają spodziewane efekty. Przyczyn tego stanu rzeczy można doszukiwać się w następujących praktykach:cele informatyzacji określane są bez uprzedniego zdefiniowania misji i celów działalności (strategii gospodarczej) organizacji i zbadania jej potrzeb informacyjnych,
wprowadzane do systemu informatycznego rozwiązania mają doraźny i wycinkowy charakter, nie dając możliwości integracji procesów informacyjnych.
Brak celu lub złe postawiony cel informatyzacji oraz wycinkowy i doraźny charakter informatyzacji powodują, że wprowadzenie ZSI nie pomaga w modernizacji systemu informacyjnego oraz nie przynosi spodziewanych efektów gospodarczych. Aby temu zapobiec niezbędne jest wprowadzenie ZSI na podstawie wcześniej opracowanej i przyjętej do realizacji strategii informatyzacji. Przed podjęciem decyzji o informatyzacji organizacji, kierownictwo powinno udzielić jednoznacznych odpowiedzi na trzy zasadnicze pytania:Czy w organizacji istnieje potrzeba zastosowania informatyki i w jakich dziedzinach?
Jakie cele strategiczne organizacja chce osiągnąć przez wdrożenie systemów informatycznych?
Czy organizacja posiada niezbędne środki inwestycyjne do realizacji przedsięwzięcia informatycznego?
Opracowanie strategii informatyzacji powinno być poprzedzone starannym określeniem strategii gospodarczej organizacji. Dopiero na podstawie strategii gospodarczej (lub równolegle z nią) należy budować strategie informatyzacji organizacji. Pomiędzy strategią informatyzacji organizacji a strategią gospodarczą organizacji zachodzi sprzężenie zwrotne.
W wielu organizacjach nadal powszechna jest opinia, że informatyzacja i wprowadzenie ZSI to skuteczny sposób modernizacji systemu informacyjnego, a w rezultacie czynnik, który w znacznej mierze decyduje o możliwościach i pozycji organizacji na rynku. W praktyce z tytułu informatyzacji nie wszystkie organizacje osiągają spodziewane efekty. Przyczyn tego stanu rzeczy można doszukiwać się w następujących praktykach:
Brak celu lub złe postawiony cel informatyzacji oraz wycinkowy i doraźny charakter informatyzacji powodują, że wprowadzenie ZSI nie pomaga w modernizacji systemu informacyjnego oraz nie przynosi spodziewanych efektów gospodarczych. Aby temu zapobiec niezbędne jest wprowadzenie ZSI na podstawie wcześniej opracowanej i przyjętej do realizacji strategii informatyzacji. Przed podjęciem decyzji o informatyzacji organizacji, kierownictwo powinno udzielić jednoznacznych odpowiedzi na trzy zasadnicze pytania:
Opracowanie strategii informatyzacji powinno być poprzedzone starannym określeniem strategii gospodarczej organizacji. Dopiero na podstawie strategii gospodarczej (lub równolegle z nią) należy budować strategie informatyzacji organizacji. Pomiędzy strategią informatyzacji organizacji a strategią gospodarczą organizacji zachodzi sprzężenie zwrotne.
Formy strategii informatyzacji
W zależności od sytuacji ekonomiczno-finansowej organizacji, poziomu technologii informatycznej w organizacji oraz kultury informatycznej i kwalifikacji kadry kierowniczej, strategia informatyzacji może przyjąć jedną z następujących form:
agresywna (zakłada stały rozwój zastosowań informatyki w zarządzaniu),
bierna (zakłada utrzymanie istniejącego poziomu zastosowań informatyki w zarządzaniu),
mieszana (łączy elementy strategii agresywnej i biernej).
W przypadku strategii agresywnej lub mieszanej z przewagą elementów strategii agresywnej może ona przyjmować formę strategii ewolucyjnej, eksplozyjnej lub dyfuzyjnej. Zgodnie ze strategia ewolucyjną, informatyzacji podlegają stopniowo kolejne dziedziny działalności organizacji. Kolejno wspomagane są równie: przetwarzanie danych, procesy informacyjne i procesy decyzyjne. Strategia ta wybierana jest przez przedsiębiorstwa charakteryzujące sie stabilnością działania. Nie są one zatem zmuszone do przyspieszonej modernizacji systemu informacyjnego i nie traktują jej w kategoriach środka przeciwdziałającego spadkowi jego sprawności.
Strategia eksplozyjna zakłada szybki rozwój zastosowań informatyki zgodnie z przyjętą hierarchią funkcji. Strategia ta odpowiada sytuacji, w której organizacja decyduje się na szybką modernizację systemu informacyjnego mając nadzieję na osiągnięcie pełnej sprawności działania. Jest ona kosztowna i ryzykowna, bez gwarancji na szybkie uzyskanie efektów.
Strategia dyfuzyjna zakłada komputeryzację kluczowych funkcji organizacji i stopniowe rozszerzanie informatyzacji na inne funkcje. Wymaga ona opracowania koncepcji modernizacji systemu informacyjnego, w której określi sie cele i potrzeby użytkowników i na tej podstawie kluczowe funkcje realizowanego systemu informatycznego.
W przypadku strategii agresywnej lub mieszanej z przewagą elementów strategii agresywnej może ona przyjmować formę strategii ewolucyjnej, eksplozyjnej lub dyfuzyjnej. Zgodnie ze strategia ewolucyjną, informatyzacji podlegają stopniowo kolejne dziedziny działalności organizacji. Kolejno wspomagane są równie: przetwarzanie danych, procesy informacyjne i procesy decyzyjne. Strategia ta wybierana jest przez przedsiębiorstwa charakteryzujące sie stabilnością działania. Nie są one zatem zmuszone do przyspieszonej modernizacji systemu informacyjnego i nie traktują jej w kategoriach środka przeciwdziałającego spadkowi jego sprawności.
Strategia eksplozyjna zakłada szybki rozwój zastosowań informatyki zgodnie z przyjętą hierarchią funkcji. Strategia ta odpowiada sytuacji, w której organizacja decyduje się na szybką modernizację systemu informacyjnego mając nadzieję na osiągnięcie pełnej sprawności działania. Jest ona kosztowna i ryzykowna, bez gwarancji na szybkie uzyskanie efektów.
Strategia dyfuzyjna zakłada komputeryzację kluczowych funkcji organizacji i stopniowe rozszerzanie informatyzacji na inne funkcje. Wymaga ona opracowania koncepcji modernizacji systemu informacyjnego, w której określi sie cele i potrzeby użytkowników i na tej podstawie kluczowe funkcje realizowanego systemu informatycznego.
Metodyki planowania systemów informatycznych
Przed rozpoczęciem opracowywania strategii informatyzacji należy dokonać przeglądu i wyboru jednej ze stosowanych w praktyce metod planowania systemów informatycznych lub zdefiniować własną metodykę opracowywania strategii. Przyjęta metodyka wskazuje sposób i etapy opracowywania strategii. Punktem wyjścia, a zarazem podstawowym elementem strategii informatyzacji jest zdefiniowanie zakresu projektu informatycznego w kontekście przyjętej strategii gospodarczej. Właśnie na etapie odpowiedzi na pytanie o przedmiot informatyzacji niezbędne jest wybranie właściwej, sprawdzonej metodyki. W praktyce stosuje się następujące metodyki planowania systemów informatycznych:
sesję MetaPlan (ang. MetaPlan Session),
sesję SWOT (ang. Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threats),
analizę Istotnych Czynników Powodzenia (ang. Critical Success Factors – CSF),
model spójności dynamiki zmian Broekstry,
metodykę planowania systemów informacyjnych do celów gospodarczych (ang. Business Systems Planning) firmy IBM.
Metodyki te wiążą rozwiązywanie problemów gospodarczych z planowaniem systemów informatycznych. Zalecają wykorzystanie różnych podejść do rozwiązywania problemów gospodarczych oraz różnych technik badania potrzeb informacyjnych.
Metodyki te wiążą rozwiązywanie problemów gospodarczych z planowaniem systemów informatycznych. Zalecają wykorzystanie różnych podejść do rozwiązywania problemów gospodarczych oraz różnych technik badania potrzeb informacyjnych.